De succes- en faalfactoren voor een business ecosysteem

Auteur

Michiel van Lopik

Michiel van Lopik

Inspirator

Voor ROUR hebben Arjen Linskens en ik meerdere ecosystemen opgezet in samenwerking met verschillende Eco-partners, zoals voor Gemeente Rotterdam, Provincie Utrecht en een groot Farmaceutisch bedrijf. Ik deel graag onze geleerde lessen met jullie voor de opzet van een succesvol business ecosysteem.

Wat mij betreft moeten alle eco-partners beschikken over een positieve mindset en de wil en overtuiging om het ecosysteem succesvol te maken. Er is sprake van openheid tussen de partners en iedereen vertrouwt elkaar. Dit kan soms uitdagend zijn gezien er directe concurrentie kan zijn tussen de partners. Daarbij moet de interne structuur van het ecosysteem stabiel zijn. Dat begint bij het formuleren van een gemeenschappelijk doel. Vergeet ook niet de toegevoegde waarde van alle partners expliciet te maken. Eén partij moet verantwoordelijk zijn voor de verbinding binnen en buiten het ecosysteem. Deze rol heeft ROUR. De verbindende partij jaagt samenwerking aan, faciliteert de dialoog en herkent kruisverbanden. Als laatste moet continu aandacht besteed worden aan het ecosysteem. Blijf kijken naar de rolverdeling, het monitoren van concurrerende ecosystemen en de verdeling van revenuen.

Gerelateerde berichten

Ziet er leuk uit zo’n tekening, maar het is ook heel nuttig!

Begrijpelijke en boeiende beelden brengen je verder.

Innoveren

Creëer een plaats waar men mag meedoen, meedenken en op de hoogte wordt gehouden. 

Onze praatplaten brachten weer veel moois

Visualiseren met praatplaten
Meld u direct aan

Nieuwsbrief

In onze nieuwe maandelijkse nieuwsbrief leest u de meest interessante media berichten van de afgelopen maand, nieuwe ontwikkelingen én een verdiepend artikel. Uiteraard kunt u zich op elk moment weer uitschrijven.